Το έργο της Αναστασίας Παπαστάθη εμπνευσμένο από διηγήματα του Ριονοσουκέ Ακουτάγκαβα και από αρχαίους μύθους «περί αληθείας» επιχειρεί να θέσει ερωτήματα που αφορούν στην σχετικότητα της αλήθειας και στην διαφορετική οπτική των ανθρώπων για το ίδιο γεγονός.

Λίγα λόγια για το έργο

Βρισκόμαστε στην εποχή του μεσαίωνα στη δύση.
Μετά την δίκη για τον φόνο ενός άνδρα, ένας Μοναχός, μια Περουκιέρισα κι ένας Ξυλοκόπος, για να προστατευτούν από την καταιγίδα που ξεσπάει, βρίσκουν καταφύγιο στα ερείπια της πύλης Ρασομόν.
Τα τρία αυτά πρόσωπα, συζητούν για το γεγονός που τάραξε την πόλη.
Πριν τρεις μέρες, στο δάσος, ένας Άντρας δολοφονήθηκε και η Γυναίκα του βιάστηκε. Ως ύποπτος, συλλαμβάνεται και οδηγείται στο δικαστήριο ένας Ληστής. Η Γυναίκα καλείται να καταθέσει, το ίδιο και ο Μοναχός που είδε το ζευγάρι να μπαίνει στο δάσος, αλλά και ο Ξυλοκόπος, που όπως ισχυρίζεται ήταν ο πρώτος που βρήκε τον νεκρό. Ακόμα και την εκδοχή του Άντρα μαθαίνουμε μέσω της Περουκιέρισας, που τον συνάντησε τυχαία αιμόφυρτο στο δάσος, λίγο πριν πεθάνει.
Μάρτυρες και κατηγορούμενοι , για το ίδιο γεγονός, αφηγούνται μια διαφορετική ιστορία, η οποία ζωντανεύει μπροστά στα μάτια του θεατή και του επιτρέπει να δώσει τις δικές του απαντήσεις.

Σημείωμα σκηνοθέτη

Το «Φαινόμενο Ρασομόν» αφορά στην σχετικότητα της αλήθειας. Είναι ένα εγχείρημα μέσα από το οποίο θέλησα ερευνήσω την λειτουργία του ανθρώπου σε σχέση με την αλήθεια και στην συνέχεια να το μοιραστώ με τους θεατές.
Με αφορμή τον φόνο ενός άντρα μάρτυρες και κατηγορούμενοι καταθέτουν για το ίδιο γεγονός μια διαφορετική ιστορία. Από το σημείο αυτό ξεκινούν τα ερωτήματα. Για ποιό λόγο, και κάτω από ποιες συνθήκες οι άνθρωποι, για κάτι τόσο συγκεκριμένο έχουν εντελώς διαφορετική οπτική; Με την προϋπόθεση ότι ο κάθε ένας καταθέτει την δική του αλήθεια, ποιοι παράγοντες επηρεάζουν στην διαμόρφωση αυτής της αλήθειας;
Ο χαρακτήρας, το πνευματικό επίπεδο, τα κίνητρα του κάθε ανθρώπου, ακόμα και η στιγμή στην οποία βρίσκεται, φαίνεται να είναι σημαντικές παράμετροι στην διαμόρφωση της αλήθειας του κάθε ενός.
Όπως και να έχει διακρίνουμε μια απόσταση ανάμεσα στο πραγματικό, σ’ αυτό που υπάρχει και σε αυτό που νομίζουν τα πρόσωπα του έργου ότι υπάρχει.
Είναι προφανές, ότι το υποκειμενικό στοιχείο επικρατεί του αντικειμενικού.
Ταυτόχρονα όμως τίθεται το ερώτημα: Υπάρχει αντικειμενική αλήθεια; Και αν ναι ποιος την ορίζει;
Το έργο εκτυλίσσεται στην δύση την εποχή του μεσαίωνα, μια εποχή των ακραίων αντιθέσεων, όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν.
Η επιλογή μιας τόσο μακρινής εποχής για να τεθεί ένα τόσο σύγχρονο θέμα, όπως είναι η σχετικότητα της αλήθειας, πηγάζει από την πεποίθηση ότι η απόσταση μας επιτρέπει να παρατηρούμε με καθαρότητα, να παραμένουμε ανοιχτοί, να μην νοιώθουμε απειλή και τότε αυτό που είναι μακρυά, έρχεται κοντά μας, χωρίς να μας φοβίζει, αντίθετα μας δημιουργεί κίνητρο για ενδοσκόπηση και επαναπροσδιορισμό.

Αναστασία Παπαστάθη

Παίζουν: Αναστασία Παπαστάθη, Νίκος Μπουσδούκος, Μαρία Σκούντζου, Δημήτρης Τσολάκης, Γιώργος Λαμπριανός, Άλκηστις Βούλγαρη

Κείμενο, Σκηνοθεσία, Φωτισμοί: Αναστασία Παπαστάθη
Σκηνικά, Κοστούμια: Κυριακή Πανούτσου
Μουσική, Ήχοι: Πάνος Φορτούνας
Επιμέλεια κίνησης: Αντώνης Κουτρουμπής
Προβολή – Επικοινωνία: BRAINCO

Θέατρο RADAR
Πλατεία Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93, Αθήνα
Τηλ.: 210 9769294
Κάθε Σάββατο στις: 21.00 & Κυριακή στις: 19.00
Έως την Κυριακή 30 Δεκεμβρίου
Διάρκεια: 75 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Εισιτήρια: 15 € κανονικό και 12€ μειωμένο